شهرآرانیوز - سال ۲۰۱۳ زمزمههای ساخت یک بازی هیجانانگیز و خاص در دنیای بازیهای ویدئویی مطرح شد، یک عنوان جاهطلبانه در ژانر بقا که به شما امکان میداد در دل دنیایی از سیارههای مختلف به جستوجو و ماجراجویی بپردازید. تبلیغات زیادی هم برای این عنوان انجام شد و گیمرها حسابی برای تجربه آن هیجانزده بودند، اما پس از عرضه «آسمان هیچکس» در سال ۲۰۱۶، بازی اصلا در حد و اندازه انتظارها ظاهر نشد و طرفداران را حسابی سرخورده کرد. در نسخه ابتدایی، با دنیایی عظیم از سیارهها طرف بودید که گشتوگذار در آنها بهسرعت تکراری و خستهکننده میشد.
استودیوی سازنده پس از شکست اولیه، از توسعه ایده جاهطلبانهاش دست نکشید و با بهروزرسانیهای پیدرپی، بهویژه آپدیت بزرگ No Man’s Sky Beyond در سال ۲۰۱۹، نشان داد چطور میتوان یک پروژه شکستخورده را دوباره به عنوانی بینظیر تبدیل کرد. گروه سازنده تا امروز دست از بهروزرسانی بازی برنداشتهاند و قرار است بهزودی آپدیت بزرگ دیگری هم به مناسبت پنجمین سالگرد عرضه بازی به دست علاقهمندان برسد. پس اگر اهل بازیهایی با سبک بقا و گشتوگذار هستید و تا امروز این بازی را تجربه نکردهاید، زمان خوبی است که با حال و هوای آن بیشتر آشنا شوید.
اگر از علاقهمندان به بازیهایی با خط داستانی مشخص هستید و قصه و ماجراها بخش زیادی از لذت تجربه عناوین مختلف را برایتان شکل میدهد، No Man’s Sky Beyond بازی شما نیست. اینجا شما هستید که داستان را به وجود میآورید. بازی حتی در همان اول و مرحله آموزشی هم همهچیز را به شما نمیگوید و باید تلاش کنید کمکم سازوکارهای مختلف را فرابگیرید و بهتنهایی به دل کهکشان قدم بگذارید و ماجرایتان را آغاز کنید.
شما در یک دنیای بسیار وسیع قرار میگیرید که در آن بیش از ۱۸ تریلیون سیاره وجود دارد و آزاد هستید به هرجا دوست دارید بروید. هرکدام از این سیارهها دارای اکوسیستم خاص خود است و گونههای مختلفی از موجودات فضایی در آن زندگی میکنند. شما میتوانید از این سیارات، منابع مختلف استخراج کنید و آنها را بفروشید.
مهمترین چالشی که در ابتدا با آن طرف هستید، زنده ماندن است، چون شما فضانوردی تک و تنها در دل کهکشان هستید و اگر اکسیژنتان رو به پایان باشد، هیچ کسی به کمکتان نخواهد آمد. پس ابتدا باید بتوانید اکسیژن و انرژی مورد نیازتان را از منابع مختلف تأمین کنید و پس از آن، کمکم به سراغ بهتر کردن ابزارها و سفینهتان بروید تا آهستهآهسته به یک فضانورد حرفهای تبدیل شوید.
«آسمان هیچکس» را هم میتوانید به صورت آفلاین و یکنفره تجربه کنید و هم به صورت آنلاین به همراه دوستانتان به سراغ کشف دنیای عظیمش بروید.
بین صدها اثری که هر ماه به بازار بازیهای ویدئویی جهان اضافه میشوند، خاصترین ویژگی این عنوان را باید جسارت سازندگان در طراحی دنیایی بیکران و بزرگ دانست، به حدی که وسعت خیلی از بازیهای جهان باز فعلی در برابرش شبیه یک حیاط خلوت کوچک در برابر یک استادیوم بزرگ فوتبال به نظر میرسد.
سیارههای جذابی در بازی حضور دارند که بعد از گذشت ۵ سال از عرضه آن، تعدادی از آنها هنوز کشف نشدهاند. البته این موضوع فقط در بخش چندنفره صدق میکند و در بخش تکنفره و آفلاین بهراحتی میتوانید سیارههای مختلف را بگردید و همه ستارهها آمادهاند از سوی شما کشف شوند. تنوع و خلاقیتی که سازندگان در طراحی این سیارهها و ستارهها خرج کردهاند بسیار ستودنی است.
اگر سیارهای را برای اولین بار کشف کنید، میتوانید نام آن را به هر چیزی که دوست دارید تغییر دهید یا حتی میتوانید این کار را با گونههای زندهای هم که کشف میکنید انجام دهید. مقدار آزادیای که سازندگان در بازی برایتان تدارک دیدهاند یکی از دلایلی است که روند بازی را برایتان خستهکننده نخواهد کرد. البته همه بازی به گشتوگذار نمیگذرد و گاهی مجبورید وارد مبارزه هم بشوید.
مهمترین انگیزه شما از گشتن سیارههای مختلف، پیدا کردن منابعی است که برای بهترکردن وسایل و سفینهتان به آنها نیاز دارید. اسلحه ابتدایی در بازی یک لیزر معمولی است، اما به مرور و با پیدا کردن مادههای جدید، میتوانید اسلحه جذابتر و تأثیرگذارتری بسازید. یکی از کارهایی که با اسلحه خود باید انجام دهید، تجزیه کردن مواد مختلف است.
برای نمونه، با لیزر انداختن روی یک گیاه خاص، ماده منیزیم را به دست میآورید، اما اگر آن گیاه را با حجم بزرگتری پیدا کنید، دیگر نمیتوانید با همان لیزر کوچک منیزیمهای انباشته در آن را به دست آورید. اینجاست که وارد بخش عظیم درخت مهارت و ارتقا دادن آیتمها میشویم. با پیدا کردن مادههای موردنیاز میتوانید خیلی کارهای مهم و تاثیرگذاری در بازی انجام دهید.
به طور کلی ساعات زیادی را در بازی باید به جستوجوی آیتمها و عناصر مختلف بگردید و این موضوع به خصوص در اوایل بازی به یک چالش بزرگ بدل میشود و اگر نتوانید یک سری مواد مهم پیدا کنید، به هیچوجه نمیتوانید سفینه خود را تعمیر کنید و به ادامه ماجراجویی بینستارهای خود بپردازید. پس اولین توانایی که در طول بازی به دست میآورید، مهارت گشت و گذار، پیدا کردن آیتمها و شناخت این آیتمها است و اگر نتوانید به خوبی این موارد را در بازی رعایت کنید قطعا به مشکل میخورید.
مهمترین دلیلی که ممکن است ساعتها شما را پای این عنوان بنشاند دنیای عظیمی از قابلیتها و شخصیسازیهای مختلف است که بازی برای شما تدارک دیده است. بازی به طور کلی ۲ حالت دارد: یا در یک سیاره مشغول گشتوگذارید یا با سفینهتان مشغول سفر در کهکشان هستید.
برای سفر در فضا حتما باید یک سفینه مادر داشته باشید و روند بازی به طور هوشمندانهای شما را مجبور میکند همیشه به دنبال ارتقا دادن سفینهتان باشید. زمانی این مسئله را بهخوبی درک خواهید کرد که در زمان گشتوگذار با سفینهتان، یک سفینه عظیم را بالای سر خود میبینید که تهدید و غارتتان میکند.
در بازی، به اندازهای بخشهای مختلف برای شخصیسازی وجود دارد که اگر ۱۰۰ ساعت هم به ارتقا و بهبود آنها بپردازید، تمام نمیشوند و خسته نخواهید شد. هریک از بخشهای بازی دارای شخصیسازی جداگانه خود است. برای نمونه، اگر با پای پیاده در سیاره راه بروید، شخصیتتان شخصیسازیهای مخصوص خود را خواهد داشت یا اگر بخواهید بهراحتی در همه سیارهها بچرخید، باید مواظب باشید که حسگرهای لباستان همیشه سالم باشند و به مرور و برای سیارههایی با احتمال خطر محیطی بیشتر، حسگرها را بهروزرسانی کنید.
یکی از جذابترین شخصیسازیها مربوط به سفینه مادر است که هرقدر بهتر عمل کنید، میتوانید کهکشان را در دستان خود داشته باشید. شخصیسازی سفینه مادر تا حدی پیش میرود که میتوانید افراد مختلف را برای سفینه استخدام کنید تا کارهایتان را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهید.
همه این موارد در کنار طراحی هنری و چشمنواز سیارههای مختلف بازی، باعث میشوند «آسمان هیچکس» بتواند ساعتها شما را با خود همراه کند تا بتوانید رؤیای کودکی خیلی از ما، یعنی فضانورد شدن، را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید.
جعبه بازیها
در A Juggler’s Tale با ماجراجویی عروسکهای خیمه شببازی همراه میشوید
درباره بازی «فرزندان مورتا» که موفقترین بازی ایرانی در بازار بازیهای ویدئویی جهانی نام گرفته است
بررسی بازی Ender Lilies، یک عنوان مستقل کمنظیر | رهایی از باران نفرینشده
بررسی بازی مستقل Death’s Door که شما را به بوروکراسی در اداره ارواح میبرد